ZEKERHEIDSGARANTIE

Japan - Reisinformatie

Japan - Reisinformatie
Japan - Reisinformatie

Japan - Reisinformatie

KLIMAAT
Beste reistijd

Japan heeft vier jaargetijden, net zoals Nederland. Deze vier jaargetijden lopen gelijk met die van ons. De Japanners zijn ontzettend trots op deze vier jaargetijden en een verrassend aantal Japnners is ervan overtuigd dat het een uniek Japans fenomeen is. Het grootste deel van Japan heeft een gematigd klimaat.

De vier jaargetijden in Japan:

  • Het voorjaar duurt van maart tot en met mei en is de beste periode om Japan te bezoeken. De temperaturen zijn aangenaam mar niet te heet en de hoeveelheid neerslag is beperkt. Drie weken in maart en april bloeien de kersenbomen. Dit wordt ‘Sakura’ genoemd en is het hoogtepunt van het jaar en verbonden met divese feestelijkheden voor de Japanners. De dagtemperatuur in het voorjaar varieert meestal tussen 10 en 20 graden, dus er kunnen dagen zijn waarop u een jas nodig heeft en andere dagen waarop u die niet nodig heeft. In het voorjaar kan af en toe een bui vallen.
  • De zomer duurt van juni tot en met augustus en dit zijn in Japan de warmste en vochtigste maanden. Vooral juli en augustus zijn warm en vochtig, terwijl het regenseizoen (tsuyu) al in juni begint. De lengte en de intensiteit van het regenseizoen varieert elk jaar. De dagtemperatuur in de zomer ligt meestal tussen 20-25 en 32 graden, maar temperaturen van 30-35 graden zijn niet ongewoon. Het tyfoonseizoen duurt van mei tot september, met de grootste kans op tyfoons in augustus, maar voornamelijk in Zuid-Japan.
  • Het najaar duurt van september tot en met november. De temperaturen zijn aangenaam, terwijl de hoge luchtvochtigheid van de zomer aanzienlijk is afgenomen. In de herfst ligt de dagtemperatuur meestal tussen de 15 en 25 graden, en de esdoorn krijgt zijn herfstkleuren waardoor het landschap er heel anders uitziet dan in andere seizoenen.
  • De winter duurt van december tot en met februari. De Japanse Alpen en het noordelijke eiland Hokkaido hebben veel sneeuw en vorst. Daarentegen krijgen de steden aan de Stille Oceaan, zoals Tokyo, Kyoto, Osaka en Hiroshima zelden sneeuw en vorst. De dagtemperatuur ligt rond de 10 graden, terwijl de nachten iets kouder zijn met temperaturen rond het vriespunt.

Japan is een groot land dat ver zich uitstrekt van noord naar zuid en van oost naar west. Daarom varieert het klimaat ook in verschillende steden, zoals te zien is in de weerstatistieken hieronder.

Weerstatistieken voor Tokyo: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 8 9 12 17 21 24 28 29 26 20 15 11
Gemiddelde min. temp. 2 2 5 10 14 18 22 23 20 15 9 4
Neerslag in mm 43 58 94 119 132 182 128 147 181 158 84 44

 

Weerstatistieken voor Kyoto: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 8 9 13 19 24 27 31 33 28 22 17 11
Gemiddelde min. temp. 1 2 4 9 14 19 23 24 20 13 8 3
Neerslag in mm 50 80 120 130 160 240 230 130 220 100 80 50

 

Weerstatistieken voor Osaka: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 9 9 13 19 24 28 31 33 29 23 17 12
Gemiddelde min. temp. 3 3 6 11 16 20 24 25 21 15 10 5
Neerslag in mm 50 70 110 130 150 230 140 90 170 110 70 30

 

Weerstatistieken voor Hiroshima: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 10 11 14 20 24 27 31 32 29 23 17 12
Gemiddelde min. temp. 2 2 5 10 15 19 24 25 21 14 8 4
Neerslag in mm 45 67 124 142 178 147 259 111 170 88 68 41

 

Weerstatistieken voor Kanazawa: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 7 7 11 17 22 25 29 31 27 21 16 10
Gemiddelde min. temp. 1 1 3 8 13 18 22 24 20 13 8 3
Neerslag in mm 270 172 159 137 155 185 232 139 225 177 265 282
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS
Paspoort & visum

Als Nederlandse staatsburger moet u in bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Uw paspoort moet gedurende het gehele verblijf geldig zijn.

Voor Japan hoeft u als Nederlands staatsburger geen visum te hebben.

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Reisdocumenten

Voor vertrek ontvangt u een document met de contactgegevens van TourCompass.nl en onze lokale partner in Japan en uw reisplan. Vergeet niet om deze mee te nemen op uw reis.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Covid-19

Er is momenteel geen Covid-19-vaccinatieplicht voor Japan. Deze regels kunnen echter plotseling veranderen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

Let op dat er speciale Covid-19-eisen kunnen gelden op de luchthavens waar u een tussenlanding maakt op weg naar en van Japan. Het is dan ook uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

U kunt altijd contact met ons opnemen, mocht u vragen hebben.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de wet op de pakketreizen”.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS
Valuta, prijsniveau & fooi

De munteenheid in Japan is de yen (JPY). De actuele wisselkoers van de yen vindt u hier.

Japanners geven de voorkeur aan contanten, zowel bij het betalen als het ontvangen. We raden u daarom aan om yen te wisselen voor uw vertrek naar Japan.

Visa en Mastercard kunt u niet overal gebruiken, alleen de internationale winkels in grote steden accepteren internationale creditcards.

Geldautomaten zijn er overal, maar hier kan alleen met Japanse creditcards geld worden opgenomen. Om geld op te nemen met een internationale creditcard moet u naar de winkelketens Lawson en 7-Eleven, waar geldautomaten zijn die internationale creditcards accepteren. U vindt Lawson en 7-Eleven in bijna alle steden.

Als u Amerikaanse dollars en euro’s meeneemt, kunt u terecht bij de VVV, waar meestal een geldwisselautomaat staat.

Fooien zijn niet gebruikelijk in Japan. Als u geld op de tafel in een restaurant achterlaat, zal de ober in de meeste gevallen achter u aan lopen om het terug te geven. In Japan is het echter gebruikelijk om mooi ingepakte cadeautjes te geven. Als u uw gids of het kamermeisje een plezier wilt doen, kunt u een klein symbolisch cadeau geven, bijvoorbeeld een cakeje of Japanse snoepjes ingepakt in mooi papier en voorzien van een kaartje met uw dank voor de goede service. Het gaat hierbij absoluut om de symboliek en niet om de grootte of waarde van het cadeau.

Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefoon & wifi:

Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in uw mobiele abonnement. U kunt contact opnemen met uw provider en uitzoeken welke diensten zijn inbegrepen in uw abonnement en welke prijzen gelden voor reizen in het buitenland.

Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in uw mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van wifi als u in uw hotel of in restaurants bent. Dan kunt u gratis naar huis bellen en berichten schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp. Als alternatief kunt u bij aankomst ook een lokale simkaart kopen inclusief data.

Elektriciteit:

Japan gebruikt 100 volt. Wij raden u aan om een adapter mee te nemen,omdat de Japanse stekkers en stopcontacten platte pinnen hebben.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS
Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kan dit vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

In de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk  2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen meestal de eerstvolgende beschikbare vlucht boeken en, indien nodig, eventuele maaltijden en accommodatie regelen.

Onze samenwerkingspartner controleert zelf eventuele veranderingen in de aankomsttijden en zal op u wachten, ook in het geval uw vlucht vertraagd is.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

OP DE BESTEMMING
Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en eventueel het adres van uw accommodatie.

 

Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Aankomst

Bij aankomst in Japan geldt het volgende:

Kyoto & Tokyo – Hart en hoofd van Japan: In de aankomsthal wordt u opgewacht door uw gids met een TourCompass-bordje met uw naam erop. Deze gids brengt u naar de bus, die u naar het hotel in Kyoto brengt. Mocht u tegen de verwachting in uw gids niet kunnen vinden, dan gaat u naar Terminal 1F, naar de balie met de naam South Yasaka Kanku Shuttle. Duurt het langer dan 60 minuten van het moment van landen totdat u in de aankomsthal bent, dient u contact op te nemen met het noodnummer van onze samenwerkingspartner. Zij regelen dan een nieuwe transfer voor u.

Hoogtepunten van Japan: In de aankomsthal wordt u opgewacht door uw gids met een TourCompass-bordje met uw naam erop. Deze gids begeleidt u naar de bus, die u naar het hotel in Kyoto brengt. Mocht u tegen de verwachting in uw gids niet kunnen vinden, dan gaat u naar Terminal 1F, naar de balie met de naam South Yasaka Kanku Shuttle. Duurt het langer dan 60 minuten van het moment van landen totdat u in de aankomsthal bent, dient u contact op te nemen met het noodnummer van onze samenwerkingspartner. Zij regelen dan een nieuwe transfer voor u.

Het beste van Japan: In de aankomsthal wordt u opgewacht door uw chauffeur met een TourCompass-bordje met uw naam erop. De chauffeur begeleidt u naar de transferbus, die u naar het hotel in Tokyo brengt.

Hotel check-in & check-out

Normaal gesproken kunt u inchecken vanaf 14.00 uur en daarom kunt u niet verwachten dat u uw kamer vóór die tijd krijgt.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Reisvorm & vervoer

Onze reizen naar Japan zijn individuele rondreizen, maar excursies vinden plaats in internationale groepen van 1-14 personen en alleen met de eigen gasten van TourCompass.
De meeste optionele excursies vinden plaats met de eigen gasten van TourCompass. Op sommige excursies kunnen ook andere gasten dan die van TourCompass meegaan. Dit zal blijken uit de beschrijving.

In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

 

Vervoerskaart/IC Card

In de loop van 2024 zal in Japan de fysieke vervoerskaart, de zogenaamde IC Card, geleidelijk worden afgeschaft. Deze kaart wordt elektronisch en moet worden gedownload via de app store.

Zoek naar de app “Suica” of ga naar de app via onderstaande links, afhankelijk van of u een Apple of Android telefoon heeft:

iOS: https://apps.apple.com/us/app/suica/id1156875272

Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mobilesuica.msb.android&hl=en_US&pli=1

Let op: voor 2024 hebben wij voldoende fysieke IC Cards veiliggesteld voor u als op onze reizen “De hoogtepunten van Japan” of “Kyoto & Tokyo – Het hart & hoofd van Japan” gaat. Gaat u op onze reis “Het beste van Japan” dan is het een goed idee om de app te downloaden, omdat u deze kunt gebruiken voor de trein, metro, bus, enz. op de dagen dat u zelf op pad gaat. Dit is niet verplicht, maar gewoon ons advies. De vervoerskaart kan ook worden gebruikt in winkels en bij automaten om voor iets te betalen.

Daarom raden wij u aan om de app thuis al te downloaden. Op de bestemming zal uw gids u helpen met hoe de kaart werkt en hoe u hem kunt opladen.

Vanaf 2025 verdwijnt de vervoerskaart helemaal in fysieke vorm.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS
Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790

Azië
Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00