ZEKERHEIDSGARANTIE

Laos - Reisinformatie

Laos - Reisinformatie
Laos - Reisinformatie

Laos - Reisinformatie

KLIMAAT
Beste reistijd

Het klimaat in Laos is warm en tropisch, en de temperaturen zijn het hele jaar door warm, hoewel er verschillen kunnen zijn tussen laagland en hoogland, evenals tussen het noorden en het zuiden. Het jaar kan worden verdeeld in twee seizoenen: het droge seizoen en het regenseizoen.

Het droge seizoen duurt ongeveer van november tot april. In deze periode zijn de temperaturen aangenaam warm, met veel zonuren en een beperkt aantal regenbuien. Naarmate het einde van het seizoen nadert, stijgen de temperaturen en kan het erg warm worden.

Het regenseizoen duurt ongeveer van mei tot oktober. In deze periode is het warmer dan in het droge seizoen en regent het meer. De regen valt meestal in hevige buien tijdens de nacht of de vroege ochtenduren en duurt zelden langer dan een paar uur. De toenemende hoeveelheid regen zorgt er echter voor dat de lucht gereinigd wordt, het weer opklaart en de natuur groen en weelderig wordt. Ondanks er een aantal maanden veel regen valt, blijven de temperaturen hoog.

Weerstatistieken in Luang Prabang: JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Gemiddelde max. temp. 27 31 33 34 34 32 32 32 32 31 29 26
Gemiddelde min. temp. 14 16 18 21 24 25 24 24 23 21 18 14
Neerslag in mm 15 19 30 108 147 258 228 289 173 126 40 10

 

BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UW REIS
Paspoort & visum

Als Nederlands staatsburger moet u in bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort. Het paspoort moet minstens 6 maanden geldig zijn vanaf de dag dat u aankomt in Laos.

Als Nederlands staatsburger heeft u een visum nodig om Laos binnen te mogen. U kunt op twee manieren een visum aanvragen, namelijk bij aankomst in Laos of online.

Als u bij aankomst in Laos een visum wilt aanvragen, moet u per persoon 2 pasfoto’s en 40 USD in contanten meenemen.

Als u het visum online aanvraagt, moet u dat doen via de officiële website Visum voor Laos. Klik op de website op ‘Apply now’. Vul uw e-mailadres en beveiligingscode in. Er wordt een bevestigingscode naar uw e-mailadres gestuurd die u moet invoeren. Vervolgens wordt u doorgestuurd naar het aanvraagformulier. Hier moet u een kopie van uw pasfoto en een kopie van de pagina met persoonsgegevens in uw paspoort uploaden. Ook moet u uw persoonsgegevens en reisgegevens invullen. Controleer of alles klopt, selecteer de betaalwijze en druk op Voltooien. Een visum kost 50 USD per persoon en kan met Visa of Mastercard worden betaald. De verwerkingstijd bedraagt ongeveer 3 werkdagen. U kunt de status van uw aanvraag hier controleren. Gebruik uw aanvraagnummer en paspoortnummer om in te loggen. Zodra uw aanvraag is goedgekeurd, moet u uw visum afdrukken en mee op reis nemen. U kunt een visum op zijn vroegst 60 dagen en uiterlijk 5 dagen vóór aankomst in Laos aanvragen. Uw visum is geldig voor een verblijf van maximaal 30 dagen.

De regels over het visum vindt u op www.nederlandwereldwijd.nl.

Reisdocumenten

Voor vertrek ontvangt u een document met de contactgegevens van TourCompass.nl en onze lokale partner in Laos, uw reisplan en een voucher voor uw reis, die bevestigt dat u uw hotelovernachtingen, excursies en transfers heeft geboekt en vooraf heeft betaald. Vergeet niet om deze mee te nemen op uw reis.

We raden u aan de app WhatsApp op uw smartphone te downloaden en het telefoonnummer van onze partners toe te voegen. U kunt dan gratis berichten sturen en hen bellen op momenten dat u een wifi-verbinding heeft.

Vaccinaties

Wij raden u aan om contact op te nemen met een specialist, uw huisarts of een bij het ministerie van VWS geregistreerd vaccinatiecentrum voor informatie over vaccinaties. U kunt ook hier meer lezen over de regels voor reisvaccinaties.

Let op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander land waar gele koorts heerst. In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Zorg er daarom altijd voor dat u uw vaccinatiebewijs bij u heeft in uw handbagage.

Covid-19

Er is momenteel geen Covid-19-vaccinatieplicht om Laos binnen te komen. Deze regels kunnen echter plotseling veranderen. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

Let op dat er speciale Covid-19-eisen kunnen gelden op de luchthavens waar u een tussenlanding maakt op weg naar en van Laos. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om deze regels voor vertrek te controleren.

U kunt altijd contact met ons opnemen, mocht u vragen hebben.

Reisvoorwaarden

Lees a.u.b. onze algemene reisvoorwaarden zorgvuldig door, aangezien deze deel uitmaken van de overeenkomst in verband met reizen die bij TourCompass zijn gekocht. Reizen die bij ons zijn gekocht vallen onder “de Wet op de pakketreizen”.

Klik hier om meer te lezen over onze reisvoorwaarden.

Reisverzekering

We raden u altijd aan om een goede reisverzekering te nemen als u op uw droomreis gaat. Daarnaast is het ook een goed idee om een annuleringsverzekering af te sluiten.

Klik hier voor onze pagina over verzekeringen, waar u meer kunt lezen over onze aanbevelingen.

VOOR DE REIS
Valuta, prijsniveau & fooi

In Laos is de valuta de kip (LAK). Het is een beschermde munteenheid, wat betekent u dat deze valuta niet van tevoren kunt kopen en u pas in Laos geld kunt wisselen. De actuele wisselkoers van de kip vindt u hier.

Visa en Mastercard kunt u gebruiken in hotels en de meeste restaurants in Luang Prabang, maar niet in kleine restaurants en op de plaatselijke markten. In Luang Prabang zijn er op diverse plaatsen ook geldautomaten waar u contant geld kunt opnemen.

Kijk hier om een idee te krijgen van het prijsniveau in Laos.

Fooi wordt gewaardeerd, maar het is helemaal aan u of u fooi wilt geven. U kunt zo veel of zo weinig geven als u wilt. Onderstaande bedragen dienen als leidraad:

  • Gidsen: 46.000 – 56.000 LAK per dag per persoon, afhankelijk van de geleverde service
  • Chauffeurs: 28.000 – 37.000 LAK per dag per persoon, afhankelijk van de geleverde service
  • Piccolo: 20.000 LAK per kamer
  • Kamermeisje: 20.000 LAK per dag per kamer
  • Restaurants: In internationale restaurants wordt de fooi vaak al in de prijs opgenomen, en in dat geval staat er ‘10% service charge’ op de rekening vermeld. U hoeft daarom geen extra fooi te geven. Als de fooi niet is inbegrepen in de prijs, kunt u 5-10% geven als u tevreden bent met het eten en de service. In lokale restaurants en straatkeukens wordt geen fooi verwacht, maar u kunt wat kleingeld achterlaten op tafel.
Voeding & allergieën

Op de meeste bestemmingen kunnen we rekening houden met allergieën alsmede allergenen of dieetbehoeften, maar het is belangrijk dat u ons hiervan op de hoogte stelt bij het boeken van uw reis.

Telefoon, wifi & elektriciteit

Telefoon & wifi:

Het is duur om data en roaming in het buitenland te gebruiken, tenzij het al is inbegrepen in uw mobiele abonnement. U kunt contact opnemen met uw provider en uitzoeken welke diensten zijn inbegrepen in uw abonnement en welke prijzen gelden voor reizen in het buitenland.

Is data en roaming voor het buitenland niet inbegrepen in uw mobiele abonnement, dan raden we aan om gebruik te maken van wifi als u in uw hotel of in restaurants bent. Dan kunt u gratis naar huis bellen en schrijven via verschillende apps zoals Facetime, Messenger en WhatsApp. Als alternatief kunt u bij aankomst ook een lokale simkaart kopen inclusief data.

Elektriciteit:

In Laos gebruikt men 220 volt. Het is belangrijk om een adapter mee te nemen, omdat de stekkers in Laos zowel rond als plat kunnen zijn met 2 pinnen.

Inpaklijst

Zorg er altijd voor dat u alle belangrijke en onmisbare items in uw handbagage heeft. Dit geldt bijv. voor uw paspoort, visum, vaccinatiebewijs, creditcards, geld, verzekeringspapieren, reisdocumenten, laptop, mobiele telefoon, en eventuele informatie over uw gezondheid en levensbelangrijke medicijnen.

 

Bezoek aan tempels

Bij een bezoek aan tempels gelden strikte kledingvoorschriften. U mag geen blote knieën en schouders tonen, uw kleding mag niet doorschijnend zijn en u dient uw schoenen uit te trekken.

Invoer van plantaardige producten naar de EU

Reizigers mogen geen planten, zaden, fruit en andere plantaardige producten invoeren van reizen in landen buiten de EU, zonder een fytosanitair certificaat. Deze regels gelden ook voor kleine hoeveelheden planten en plantaardige producten.

U kunt hier meer lezen over deze regels.

Reizigers met beperkte mobiliteit

Hou er rekening mee dat onze reizen over het algemeen niet geschikt zijn voor mensen met beperkte mobiliteit. Neem gerust contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden in verband met uw specifieke behoeften.

DE VLIEGREIS
Vliegtickets

Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen zijn vliegtickets elektronisch (e-tickets).

Het is belangrijk dat u uw naam controleert op eventuele spelfouten, omdat uw naam op de reservering exact moet overeenkomen met uw paspoort. Heeft u wijzigingen met betrekking tot uw naam, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Houd er rekening mee dat hier mogelijk kosten aan verbonden zijn vanuit de luchtvaartmaatschappij.

Stoelreservering

De luchtvaartmaatschappij wijst een stoel aan bij het inchecken. Als u specifieke voorkeuren heeft voor een stoel, kunt u zelf een stoel reserveren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij. Houd er rekening mee dat de meeste luchtvaartmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van een stoel.

Het hangt van de vliegtuigmaatschappij af vanaf wanneer u een stoel kunt reserveren, maar meestal kan dit vanaf de boeking zelf tot 48 uur voor vertrek.

We wijzen er op dat de luchtvaartmaatschappij de volledige controle heeft over alle stoelen in het vliegtuig en daarom altijd het recht heeft om reserveringen te wijzigingen.
Reserveert u geen stoel voor uw vertrek, dan krijgt u een stoel toegewezen door de vliegtuigmaatschappij bij de check-in.

Check-in

Bij het inchecken heeft u uw paspoort en uw boekingsreferentie nodig, die vermeld staan op uw reisschema.

Wij raden u aan de app van de luchtvaartmaatschappij op uw telefoon te zetten. In de app is er de mogelijkheid voor online inchecken, meestal beschikbaar vanaf 24 tot 48 uur voor vertrek. Met de app kunt u op de hoogte blijven van eventuele vluchtwijzigingen en andere belangrijke informatie over uw vlucht.

Let erop dat de vluchttijden anders kunnen zijn dan aangegeven op het vluchtschema dat u ontving bij het boeken van uw reis. Het zijn altijd de vluchttijden in de app van de luchtvaartmaatschappij of op de website van de luchtvaartmaatschappij die geldig zijn.

In de luchthaven

Wij adviseren u uiterlijk 2 uur vóór vertrek op de luchthaven aanwezig te zijn. Het is raadzaam om de website van de luchthaven in de gaten te houden voor de laatste updates.

Bagage

Wij maken gebruik van verschillende luchtvaartmaatschappijen voor onze bestemmingen. De specifieke regels voor handbagage en ingecheckte bagage kunt u controleren op de website of in de app van de luchtvaartmaatschappij.

Vertraagde bagage

Mocht uw bagage vertraagd zijn, dan moet u zich bij aankomst tot het personeel in het bagagegebied van de luchthaven wenden en melden dat uw bagage er niet is.

Het is belangrijk dat u uw bagagebewijs bij de hand heeft wanneer u uw PIR-rapport (Property Irregularity) invult.

Let erop dat u het bagagegebied op de luchthaven niet verlaat voordat u het rapport heeft ingevuld.

In geval van vertraagde bagage vragen wij u contact op te nemen met onze samenwerkingspartner, die ervoor zal zorgen dat uw gids/chauffeur op u wacht.

Vertragingen van uw vlucht of annuleringen

Mocht er wijzigingen optreden met betrekking tot uw vluchtreservering vóór uw vertrek, dan nemen wij natuurlijk contact met u op om u hierover te informeren.

Wanneer een vlucht vertraging oploopt na het inchecken, is de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk voor het omboeken van uw reis. Ze zullen meestal de eerstvolgende beschikbare vlucht boeken en, indien nodig, eventuele maaltijden en accommodatie regelen.

Onze samenwerkingspartner controleert zelf eventuele wijzigingen in aankomsttijden en zal natuurlijk op u blijven wachten, zelfs als uw vlucht vertraagd is.

Als een vertraging of annulering betekent dat de luchtvaartmaatschappij u na aankomst op de luchthaven omboekt naar een andere vluchtnummer, vragen wij u contact met ons op te nemen via het noodnummer van TourCompass.

OP DE BESTEMMING
Immigratie & douane

Immigratie:

Bij aankomst op uw eindbestemming gaat u door de immigratie. Hier wordt uw paspoort gecontroleerd, evenals eventuele inreisdocumenten en visum. Op veel plaatsen moet u ook uw vingerafdruk afgeven en wordt er een foto van uw gezicht genomen voor biometrische identificatie. U kunt ook vragen krijgen over uw reisplannen in het land en eventueel het adres van uw accommodatie.

 

Douane:
Nadat u door de immigratie bent gegaan en uw bagage heeft opgehaald, moet u door de douane. Als u niets aan te geven heeft, kunt u door ‘nothing to declare’ gaan. Heeft u wel iets aan te geven, dan is het belangrijk dat u door ‘declare’ gaat. Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te controleren welke douaneregels van toepassing zijn in het land waar u heen reist.

Aankomst

Bij aankomst wordt u opgewacht door een gids/chauffeur die klaar staat met een TourCompass-bordje.

Mocht u, tegen de verwachting in, uw gids/chauffeur niet kunnen vinden, neem dan contact op met onze partner op hun noodnummer. Dit nummer staat in uw reispapieren.

Hotel check-in & check-out

Normaal gesproken kunt u inchecken vanaf 14.00 uur, en daarom kunt u niet verwachten dat u uw kamer vóór die tijd krijgt.

Bij het inchecken zal de receptionist meestal uw creditcard registreren en mogelijk een bedrag reserveren. Dit zijn geen extra kosten, maar is gebruikelijk in hotels om betaling voor eventueel gebruik van de minibar of andere voorzieningen te garanderen. Bij het uitchecken zal het bedrag automatisch worden vrijgegeven, als u geen gebruik van deze faciliteiten heeft gemaakt.

Het is heel normaal dat hotels een kopie van uw paspoort maken. Op sommige plaatsen wordt dit vereist door de lokale autoriteiten.

Bij vertrek checkt u normaal gesproken uit rond 10.00 uur. Als u pas later in de middag of avond verder reist, kunt u uw bagage in bewaring geven tot u vertrekt. Wilt u in plaats daarvan liever laat uitchecken, kunt u dit tegen betaling regelen bij het boeken van uw reis.

Reisvorm & vervoer

Onze reizen naar Laos zijn individuele rondreizen, maar excursies en transfers vinden plaats in internationale groepen van 1-14 personen en alleen met de eigen gasten van TourCompass.

In geval van onvoorziene omstandigheden zoals slecht weer, geblokkeerde wegen of andere ongemakken, kan het noodzakelijk zijn om de volgorde van sightseeingtours en bezienswaardigheden in de dagprogramma’s aan te passen.

Onderweg hulp nodig?

Wij hebben een 24-uurs noodnummer zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval, zodat u altijd contact met ons kunt opnemen in geval van onvoorziene gebeurtenissen tijdens uw reis. Daarnaast ontvangt u ook telefoonnummers en noodnummers van onze samenwerkingspartners op de bestemming. In sommige gevallen kan het handiger en sneller zijn om contact op te nemen met onze lokale samenwerkingspartners vanwege het tijdsverschil, bijv. als u zich in een situatie bevindt waarin uw ophaaltijd voor een excursie of transfer meer dan 15 minuten vertraagd is.

NA DE REIS
Feedback geven / contact

Voor ons zijn tevreden klanten heel belangrijk en daarom horen we graag van u na thuiskomst. Stuur een mail via info@tourcompass.nl of bel ons via: 020-3690790.

Azië
Openingstijden
Maan - Don: 09.00 – 15.00
Vri: 10.00 - 14.00