Ma. en wo.: 09.00 – 16.00
Di. en do.: 09.00 – 15.00
Vr.: 09.00 – 14.30
Menu
HomePraktische informatieMalediven

Malediven - Reisinformatie

1. Het klimaat op de Malediven

Malé:

JAN FEB MRT APR MEI JUN JUL AUG SEP OKT NOV DEC
Dagtemp. 30 30 31 32 31 31 30 30 30 30 30 30
Nachttemperatuur 25 26 26 26 26 26 26 26 25 25 25 25
Neerslag in mm 90 68 81 129 211 183 161 183 213 229 192 198
Watertemperatuur 28 28 29 30 30 29 29 29 29 29 29 28

Door de ligging nabij de evenaar heeft de Malediven een tropisch klimaat. Dit betekent dat de temperatuur er het hele jaar door rond de 30 graden ligt en de watertemperatuur komt er nooit onder de 28 graden.

De Malediven kent twee seizoenen: het droge seizoen en het regenseizoen.

Het droge seizoen duurt van november tot april en is het hoogseizoen op de Malediven. Deze maanden is er veel zon en bijna geen bewolking. De hoeveelheid regen en de luchtvochtigheid is daarom laag. De zee is rustig en helder, en ideaal om te duiken en snorkelen. Dit komt door de warme en droge Iruvai-monsoen die vanuit het noordoosten over de Malediven waait.

Het regenseizoen duurt van mei tot oktober. In deze periode is het nog steeds warm, maar er is meer bewolking en u kunt dagelijks buien verwachten. De zuidwestelijke Halhangu-monsoen waait namelijk tropische regen over de archipel, vooral over de zuidelijkste eilanden. Maar u hoeft geen hele dagen met regen te verwachten, vaak gaat het om een korte, hevige regenbui en daarna klaart het op en komt er weer zon. De reden dat er zoveel regen is, komt door de hogere luchtvochtigheid in deze periode. September en oktober zijn de maanden dat er het meeste regen valt, en er kan ook onweer voorkomen.

2. Wat is de beste periode om naar de Malediven te reizen?

U kunt het hele jaar door naar de Malediven reizen.

Wilt u zeker weten dat u zon hebt, reis dan in de periode van november tot april, oftewel het hoogseizoen. Het weer is in die maanden stabiel, warm en aangenaam en er valt weinig regen.

U kunt ook in de periode van mei tot oktober reizen. Maar dan moet u er vanuit gaan dat het weer wisselvallig is, met minder zon en meer bewolking. Ook kunt u korte, hevige regenbuien verwachten. Het is nog steeds warm en het kwik komt nooit onder de 29 graden, net als de watertemperatuur niet onder de 28 komt.

3. Reisvoorwaarden

Lees alstublieft zorgvuldig onze algemene reisvoorwaarden, daar deze algemene voorwaarden onderdeel zijn van de contractuele bepalingen in verband met de reizen gekocht bij Asiatours.nl.

Klik hier om onze reisvoorwaarden te lezen.

4. Reisverzekeringen

Wij raden u dringend aan een goede reisverzekering en annuleringsverzekering af te sluiten. Een goede verzekering met een uitgebreide werelddekking kan u in geval van schade, letsel of ziekte veel onnodige kosten en regelingen schelen. De standaard ziektekostenverzekering is veelal niet voldoende.

5. Vaccinaties

Wij raden altijd aan om contact op te nemen met een specialist, uw eigen huisarts of een regionaal vaccinatiebureau om de meest recente en up-to-date informatie over vaccinaties en eventueel preventieve medicijnen te krijgen.

Let in het bijzonder op de regels in verband met de gele koorts, vooral als u het land binnenkomt vanuit een ander Aziatisch land waar gele koorts heerst.

In sommige landen is het verplicht om bij aankomst uw vaccinatiebewijs voor gele koorts te tonen. Dus vergeet niet uw vaccinatiebewijs mee te nemen.

U dient zich hiertoe – ruim voor vertrek – te wenden tot uw huisarts, GGD, het Ministerie van Volksgezondheid of het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering. Op Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering kunt u meer informatie vinden over ziekten op reis en hoe u deze kunt voorkomen.

6. Paspoort & visum

Net als bij alle internationale reizen moet u een geldig Nederlands paspoort hebben. Uw paspoort moet naast de duur van uw verblijf nog 6 maanden geldig zijn.

Als Nederlands staatsburger krijgt u bij aankomst een toeristenvisum van 30 dagen.

De regels voor visum en paspoort kunnen kort van tevoren worden gewijzigd. Daarom raden wij u aan deze altijd te controleren op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

7. Vluchtinformatie en vliegtickets

We sturen u de vliegtickets zodra u uw reis heeft geboekt. Op het vluchtschema kunt u de tijdstippen en vliegroute zien. Het is belangrijk, dat u controleert dat er geen spelfouten in uw naam staan. Uw naam op de We sturen u de vliegtickets zodra u uw reis heeft geboekt. Op het vluchtschema kunt u de tijdstippen en vliegroute zien. Het is belangrijk, dat u controleert dat er geen spelfouten in uw naam staan. Uw naam op de vliegticket dient exact overeen te komen met de naam in uw paspoort. Als u fouten in de namen ontdekt, dient u onmiddellijk contact met ons op te nemen.

Tegenwoordig bestaan er alleen nog maar elektronische vliegtickets (e-tickets). U krijgt dus geen papieren vliegticket voor het inchecken op de luchthaven. Voor het inchecken op de luchthaven heeft u uw paspoort en de boekingsreferentie nodig. De boekingsreferentie staat op uw vluchtschema.

8. Reserveren stoel, upgrade en extra beenruimte

Wij adviseren u stoel(en) voor de vlucht te reserveren. Dit kunt u via de website van de vliegtuigmaatschappij doen. De meeste vliegtuigmaatschappijen hebben op hun website een menupunt ‘manage my booking’. Wanneer u via de website van de vliegtuigmaatschappij stoel(en) wilt reserveren, dient u dezelfde boekingsreferentie te gebruiken als die u op checkmytrip gebruikt. Wij maken u erop attent dat de meeste vliegtuigmaatschappijen kosten in rekening brengen voor het reserveren van stoel(en). Zorg er daarom voor dat u uw creditcard bij de hand hebt.

Helaas zijn er geen uniforme regels voor hoe lang van tevoren gereserveerd kan worden. We adviseren dat u zo vroeg mogelijk probeert uw stoel(en) te reserveren. Mocht het niet meteen lukken, dan wordt aangegeven vanaf welk tijdstip het wél mogelijk is. In de regel is het reserveren van stoel(en) tussen 72 en 24 uren vóór vertrek mogelijk.

9. Servicebrief

Wanneer u een reis bij ons heeft geboekt, ontvangt u voordat u vertrekt onze servicebrief. In de servicebrief vindt u belangrijke informatie over bijvoorbeeld online inchecken, wat te doen bij vertraging en onze overeengekomen richtlijnen voor het geven van fooi. Bovendien bevat de servicebrief belangrijke telefoonnummers van onze lokale agent en ons telefoonnummer voor noodgevallen.

Daarom is het belangrijk dat u de servicebrief print en op reis meeneemt.

10. Uw bagage

We gebruiken veel verschillende luchtvaartmaatschappijen voor de vluchten naar Malediven, daarom zijn er geen eenduidige regels voor de hoeveelheid in te checken bagage en handbagage te geven. Zie de informatie hierover op www.checkmytrip.com of neem contact met ons op als u hier vragen over heeft.

Zorg ervoor alle belangrijke, onmisbare zaken in uw handbagage te hebben. Dit betreft bijv. paspoort, visum, vliegtickets, verzekeringspolissen, creditcard, geld, camera, maar ook eventuele informatie over uw specifieke gezondheidssituatie en essentiële medicijnen.

Door de airconditioning in het vliegtuig kunt u op de tocht komen te zitten, dus een trui of windjack in de handbagage is een goed idee.

11. Aankomst op de Malediven & transfer van en naar het resort

Na aankomst op de luchthaven van Malé krijgt u bij de douane een stempel in uw paspoort en u haalt daarna uw bagage op. In de aankomsthal wacht onze vertegenwoordiger u op met een bordje, waar uw naam op staat. Onze vertegenwoordiger neemt u mee naar de speedboot. Als uw verblijf Summer Island is, duurt de transfer ca. 45 minuten, en als uw verblijf Bandos Island is, ca. 15 minuten. Bij aankomst in het resort staat het personeel klaar om u te ontvangen en u te helpen bij het inchecken.

Het tijdstip voor de transfer met speedboot terug naar de luchthaven in Malé krijgt u de dag voor vertrek te horen.

12. Tijdsverschil

Het tijdsverschil tussen Nederland en de Malediven varieert, het hangt ervan af of het in Nederland zomer- of wintertijd is.

Zomer: +3 uur/Winter: +4 uur.

13. Taal

De officiële taal van de Malediven is het Dhivehi. Daarnaast wordt er Engels gesproken. Op de kleine, plaatselijke eilanden wordt echter niet zoveel Engels gesproken.

14. Etiquette en culturele verschillen

Het beleven van culturele verschillen en een andere etiquette is een van de interessante aspecten van het reizen en het is belangrijk deze verschillen te respecteren.

De Malediven is een islamitisch land en het is daarom verboden om producten van varkensvlees en alcohol hiernaartoe mee te nemen. Wijn, bier en sterke drank wordt op de resorts geserveerd.

Over het algemeen is de kleding op de resorts ontspannen, maar gaat u naar een lokaal eilandje, dan moet u uw schouders en knieën bedekken. Topless zonnebaden is verboden.

15. Telefoon en internet

De internationale toegangscode van de Malediven is +960. Het kan duur zijn om vanuit de Malediven naar huis te bellen of daar vanuit uw thuisland te worden opgebeld. Informeer eventueel bij uw provider wat de prijzen zijn en hoe de dekking is. Op alle resorts vindt u wifi.

16. Elektriciteit

Op de Malediven wordt gebruik gemaakt van driepotige stekkers met 220 volt, de zogenaamde D & G plugs. Deze stekkers zijn anders dan de Nederlandse stekkers, neem daarom een adapter mee.

17. Eten en drinken

Het eten op de Malediven bevat een wereld aan smaken. Denk hierbij aan heerlijk seafood gecombineerd met een interessante mix uit de Indiase, Sri-Lankaanse en Arabische keuken. Dit betekent dat er vaak vis wordt geserveerd, gemarineerd met chilipeper, limoen en kokos. Als toetje wordt er vaak vers fruit geserveerd.

Op de verschillende resorts vindt u een heleboel lekkere gerechten uit de hele wereld en natuurlijk veel verse vis en schaal- en schelpdieren.

U kunt het water uit de kraan niet drinken en wij raden u daarom aan om flessen water te kopen.

18. Feestdagen

Het is altijd een bijzondere belevenis om tradities en feesten van andere landen mee te maken. Hieronder ziet u een overzicht van feestdagen, belangrijke festivals en bijzondere herdenkingen.

We maken u erop attent dat sommige musea en bezienswaardigheden op deze dagen gesloten kunnen zijn.

19. Valuta en betaling

De lokale valuta op de Malediven heet de Maledivische rufiyaa (MVR). Op alle resorts staan de prijzen vermeld in USD of EUR en u kunt betalen met alle gangbare creditcards. Het is daarom niet nodig om de lokale valuta bij u te hebben.

Alles wat u in de loop van uw verblijf koopt, wordt op uw rekening gezet, en deze betaalt u op de dag van vertrek.

20. Prijsniveau

Het prijsniveau is hoog op de Malediven, omdat bijna alle artikelen worden geïmporteerd. Dit geldt vooral voor drankjes als water, limonade, bier, wijn en sterke drank.

21. Shopping

De meeste resorts hebben een winkeltje, waarin u kleding, zwemkleding, souvenirs, boeken, snorkelapparatuur e.d. kunt kopen.

22. Fooien

Het is aan u, of u een fooi wilt geven of niet.

Op de Malediven wordt op alles wat u koopt een servicetoeslag gelegd, van eten en drinken tot excursies en duikapparatuur. Het is populair om de kamermeisjes en dragers een fooi te geven.

De onderstaande bedragen zijn indicatief:

  • Drager – USD 1 per tas/koffer
  • Kamermeisje – USD 2 per dag

Wilt u het personeel van het resort ook een fooi geven, doe dat dan bij het uitchecken. Het is ook mogelijk om dit met uw creditcard te doen. De verschillende resorts hebben een gezamenlijke fooienpot, zodat alle medewerkers een gedeelte van de fooi krijgen.

23. Veiligheid

De Malediven is over het algemeen een veilig land om in te reizen en er komt weinig criminaliteit voor. De plek waar de kans op criminaliteit het grootste is, is de hoofdstad Malé. Op de vele kleine paradijselijke eilandjes kunt u gewoonweg van het eenvoudige bountyleven genieten. Volg altijd het advies van het resort wat betreft veiligheid.

24. Ramadan

Ramadan is de islamitische vastenmaand en in deze periode vast de plaatselijke bevolking van zonsopgang tot zonsondergang. Op de verschillende resorts zal de ramadan geen invloed hebben op uw verblijf.
Als u in deze periode een plaatselijk eiland bezoekt, toon dan respect en consideratie door u iets gedempter dan normaal te gedragen. Het wordt ook van u verwacht dat u niet in het openbaar eet, drinkt of rookt.

25. Reizigers met beperkte mobiliteit

Wij maken u er op attent dat deze reis over het algemeen niet is geschikt voor personen met beperkte mobiliteit. Neem contact met ons op voor informatie over de mogelijkheden op basis van uw specifieke behoeften.

HEEFT U VRAGEN?

Neem nu contact op met onze experts:
020 – 369 07 86
info@asiatours.nl

Openingstijden:
Ma., wo., vr.: 09.00 – 16.00 Di. en do.: 09.00 – 14.00

Populaire reizen
Hoogtepunten Vietnam
Hoogtepunten Vietnam
Magische natuur en culturele belevenissen.
 

Nieuwsbrief

Wanneer u zich aanmeldt voor onze nieuwsbrief, krijgt u ca. drie keer per maand een nieuwsbrief van Asiatours.nl met relevant nieuws, goede aanbiedingen enz.

We gebruiken cookies voor statistieken en doelgerichte marketing bij derden.
U accepteert dit als u doorklikt.
Lees hier meer.